آخرین اخبار

نقشه انتخاباتی احمدی نژاد؛ لیست جدا یا ائتلاف با پایداری و شریان؟

سکوت های محمود احمدی نژاد تا به امروز به معنای انزوا و دوری او از سیاست نبوده است، بعد از هر سکوتی او پرسروصدا با یک جنجال جدید به فضای سیاسی بازگشته است و حال این روزها پیش بینی می شود سکوت این روزهای مردِ بهاری بخاطر برنامه ریزی هایش برای انتخابات مجلس است.

اشتراک گذاری
10 شهریور 1402
کد مطلب : 7433

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سال هایِ دوری محمود احمدی نژاد از پاستور یک دهه شده است، در همه این سالها او در تکاپو و تلاش برای بازگشتی دوباره به صندلی ریاست جمهوری بوده است اما هربار تلاشش به در بسته خورده و از گیت شورای نگهبان عبور نکرده است.

مرد بهاری اما گویا قصد عقب نشینی ندارد و این روزها که فضای سیاسی رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته تحرکات معطوف به انتخابات را کلید زده است اما چراغ خاموش و در سکوت!

گعده های انتخاباتی با مشایی و بقایی

عباس امیری فر، که روزگاری خود در دولت احمدی نژاد حضور داشت و بعدها راهش را از مردانِ بهاری جدا کرد، طی چند روز گذشته، از دیدارهای هفتگی احمدی نژاد با مشایی و بقایی خبر داده و گفته «احمدی‌نژاد هفته‌ای یک‌بار به شمال می‌رود و با مشایی دیدار دارد، دو روز در هفته هم به خانه‌ بقایی سر می‌زند و چند ساعت با هم گفت‌وگو می‌کنند. اگر این موضوع را از محافظان احمدی‌نژاد بپرسید تایید خواهند کرد.»

وی معتقد به برنامه ریزی انتخاباتی رئیس جمهوری سابق است و تاکید می کند؛ «برنامه‌شان برای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری است و انتخابات مجلس را مقدمه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند. احمدی‌نژاد ممکن است لیستی را برای انتخابات مجلس اعلام کند و البته تلاشش هم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.»

ریاست شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان فارسی در دولت دهم درباره‌ سکوت رئیس دولت‌های نهم و دهم هم به انصاف نیوز گفته؛«احمدی‌نژاد را همه می‌شناسند که ناگهانی تصمیم می‌گیرد؛ چه برای اینکه سکوت کند و چه برای اینکه در انتخابات شرکت کند و همه چیز را به هم بزند. با روحیه‌ای که از او می‌شناسیم قطعا دست بردار نیست و معارضه با نظام و انقلاب همچنان در دستور کار او خواهد بود.»

نقشه انتخاباتی احمدی نژاد؛ لیست جدا یا ائتلاف با پایداری و شریان؟

از ادعای ترور تا باج خواهی با توسل به اسناد محرمانه

همزمان با این زمزمه های خبری، ادعایی درباره تلاش برای ترور احمدی نژاد منتشر شد. کانال تلگرامی دولت بهار منتسب به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری سابق در ادعایی عجیب از تلاش برای ترور او خبر داد. خبری که حالا از این کانال تلگرامی حذف شده است اما در این مطلب آمده بود: «حسب اطلاع واصله از منابع موثق، دفتر آقای دکتر احمدی نژاد با ارسال نامه ای خطاب به فرماندهان و مقامات ارشد نظامی و امنیتی مسئول، نسبت به برخی تحرکات و اقدامات بسیار نگران کننده علیه ایشان هشدار داد و خواستار اتخاذ تدابیر لازم حفاظتی و برخورد با عوامل مربوط در این زمینه شد. این منابع تصریح کردند که تحرکات و اقدامات عملی صورت گرفته در روزهای اخیر، آشکارا از یک تلاش سازمان یافته برای سوء قصد علیه احمدی نژاد حکایت داشته است.»

ادعایی که البته مسبوق به سابقه است و هرچند وقت یکبار خبر تلاش برای ترور رسانه ای می شود، خبری که برخی آن را در مسیر جلب کردن نگاه ها به سمت احمدی نژاد و برنامه ریزی برای یک بازگشت پر سروصدا می دانند.

جالبتر آنکه همزمان با انتشار این خبری گفتگویی با اکبر اعلمی نماینده اصلاح طلب و پیشین مجلس در خبر فوری منتشر شد که در آن تاکید کرده بود؛« احمدی نژاد تهدید کرده است اسنادی دارد که اگر بلایی سرش بیاید آن‌ها منتشر می‌شوند؛ دلیل عدم برخورد نظام با احمدی‌نژاد اسناد محرمانه‌ وی است»

این ادعا هم جدید نیست و بارها و بارها چهره های مختلف از اسناد محرمانه ای که ابزار باج گیری احمدی نژاد شده است روایت کرده اند.

نقشه انتخاباتی؛ لیست جدا یا ائتلاف با پایداری و شریان

اما احمدی نژاد از چه مسیری و با چه عنوانی وارد انتخابات خواهد شد؟ او قطعا در قامت یک کاندیدا در صحنه انتخابات حاضر نیست اما می تواند در پشت پرده فعال باشد.

برخی کارشناسان براین اعتقادند که رئیس جمهور پیشین بدش نمی آید ردپایی از خود در مجلس آینده به جای بگذارد و برخی همفکرانش در پیش ثبت نام انتخابات حضور یافته اند از همین رو فعلا سکوت نصفه و نیمه اتخاذ کرده تا نتایج تایید صلاحیت ها اعلام شود. براین اساس احمدی نژاد زمانی که خیالش از بابت تایید صلاحیت چهره های نزدیک به خود راحت شود از لیست مورد حمایتش رونمایی خواهد کرد.

برخی دیگر از کارشناس انتخابات پیش رو را فرصتی مناسب برای احمدی نژادی ها می دانند، از یک سو دولتی بر سر کار است که نزدیکی فکری با دولت احمدی نژاد دارد و فضای فعالیت سیاسی برای این طیف راحت تر از دولت قبل است. از سوی دیگر حتی اگر احمدی نژاد نخواهد با لیست مشخص وارد انتخابات شود ممکن است با برخی جریان سیاسی که نزدیکی فکری دارند وارد ائتلاف شود، حتی ائتلاف پنهان نه آشکار.

در میان گروه ها و طیف های حاضر در صحنه انتخابات هم، دو طیف پایداری و شریان نزدیک ترین نگاه فکری و سیاسی را به رئیس جمهور سابق دارند.

هرچند ممکن است پایداری ها بخاطر نگرانی از بابت حساس شدن دیگر طیف های اصولگرا آشکارا وارد ارتباط انتخاباتی با احمدی نژاد نشود و تن به ائتلاف پنهانی بدهند اما شریانی ها طیفی هستند که ابایی از نزدیکی به احمدی نژاد ندارند و همچنان دولت او را دولت مطلوب خود می دانند.

هدف اصلی؛ انتخابات ۱۴۰۴ است نه ۱۴۰۲

اما هدف اصلی احمدی نژاد فارغ از آنکه می خواهد همیشه نامی از او در فضای سیاسی و تحرکات سیاسی باشد، بعید است تنها انتخابات مجلس باشد. انتخابات مجلس و فرستادن برخی همفکرانش در مجلس می تواند نوع نگاه او و یارانش را در پارلمان بعدی تا حدودی زنده نگه دارد اما هدف اصلی بدون شک انتخابات ۱۴۰۴ است و خیزی دیگر برای بازگشت به پاستور.

او که دوبار طعم ردصلاحیت را چشیده است شاید اینبار خود وارد لیست کاندیداها نشود و یکی از یارانش را وارد صحنه رقابت کند.

۲۷۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − سه =